Verantwoorde volumeaankopen in 5 stappen

Share Button

Kistje mandarijnenEender waar we gaan winkelen worden we met promoties rond de oren geslingerd. Het is o zo verleidelijk om veel meer te kopen dan we werkelijk nodig hebben omdat we zogezegd een koopje zullen doen. Maar is dat wel zo? Worden we niet verleid om producten te kopen die we niet nodig hebben of toch zeker niet in die hoeveelheden? Waarop moet je letten voordat je je laat gaan aan volumekortingen?

Volumekorting

Promo yoghurtVolumekorting is natuurlijk van alle tijden. Het is ook logisch dat je als koper een betere prijs krijgt als je meer producten koopt dan iemand die maar 1 stuk koopt. Maar al te vaak laten we ons verleiden tot promoties 2+1 gratis, koop 1 & 2de aan halve prijs of nog gekker: 12+12 gratis. Noem maar op! Allemaal heel plezant als je effectief die hoeveelheden nodig hebt maar wat als je bijvoorbeeld normaal maar 4 potjes yoghurt koopt en opeens door een grote korting 16 potjes moet kopen? Denk jij na over wat je ermee gaat doen? Of je die effectief allemaal opgegeten krijgt? Maar al te vaak laten we ons leiden door het idee dat het toch gratis is zonder na te denken over of er een risico bestaat dat de voedingsmiddelen in de vuilnisbak belanden.

Hieronder wat tips om verantwoorder koopjes te doen.

Stap 1: Heb ik dit echt wel nodig?

Het lijkt misschien wel te logisch om te vermelden maar dat is het niet. Al decennia lang hebben marketeers zich gespecialiseerd in het begrijpen van de menselijke gedachtengang met maar 1 doel voor ogen: Meer producten verkopen. En ondertussen slagen ze er bijzonder goed in. En nog het meest van allemaal doordat we het zelf niet beseffen hoe onderhevig we zijn aan reclame. Daarom moet je je steeds opnieuw dezelfde vraag stellen voordat je iets aankoopt: Heb ik dit wel nodig? Eens je wat getraind bent hierin zul je merken dat het antwoord maar al te vaak neen is wat uiteraard een flinke besparing oplevert. Je zult versteld staan!

Stap 2: Check de houdbaarheidsdatum

Heb je voor jezelf het besluit genomen dat je het product in kwestie echt wel nodig hebt of kunt gebruiken, dan is het tijd voor stap 2. Het is altijd gevaarlijk om producten met een korte houdbaarheidsdatum in grotere hoeveelheden te kopen. Denk hierbij aan zuivelproducten zoals yoghurt, kaas of bijvoorbeeld charcuterie, groenten en fruit. Een typisch voorbeeld vind ik die kistjes met 5kg mandarijntjes. Heel voordelig om te kopen maar tegen dat je ze half op hebt zijn de rest beschimmeld of rot.

Denk dus goed na bij de aankoop van grotere hoeveelheden of je ze effectief op krijgt binnen de houdbaarheidsdatum.

Stap 3: Kan ik het invriezen?

Is het antwoord op de vorige vraag neen hoef je nog niet te wanhopen. Heel veel producten kun je ook invriezen voordat ze vervallen of slecht worden. Volgende site geeft een aantal voorbeelden van dingen die je vaak in volume koopt en ook kunt invriezen: http://www.eetgoedvoeljegoed.com/2013/03/17-dingen-die-je-kan-invriezen-om-geld.html

De truc is natuurlijk om alles direct in te vriezen en schrijf er misschien een datum op wanneer je het ingevroren hebt. Vergeet ook niet je inventaris aan te vullen! :-)

Stap 4: Kan ik dit samen met iemand kopen?

Iedereen moet eten en drinken. Ook je vrienden, familie, buren enzovoort. Kun je het koopje van de eeuw doen maar weet je niet of je het allemaal op tijd op krijgt, doe dan eens een oproep op Facebook, bel je zus of broer op of klop eens aan bij de buren. Zo kun je toch van de promotie van de eeuw genieten en doe je er nog iemand een plezier mee ook.

Stap 5: Foutje! Mijn producten gaan vervallen :-(

Ok, een inschattingsfout maken we allemaal wel eens. Niet getreurd. Wat doe je als je toch etenswaren hebt die gaan vervallen of je beseft op voorhand dat je gewoon veel te veel gekocht hebt? Doe een oproep of iemand er nog iets mee kan doen. Terug een goeie plaats is Facebook. Krijg je geen gehoor van je Facebook vrienden, probeer dan eens de volgende groep op Facebook: Gratis etenwaren en drinken aangeboden. Een schitterend initiatief, opgericht door Miranda Michielsen. De groep telt ondertussen al bijna 6000 leden (februari 2014) en is heel actief. In januari is hier ook een artikel over verschenen in De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140124_009

Op die manier kun je toch nog de schade beperken bij een inschattingsfoutje.

Share Button

3 Responses to Verantwoorde volumeaankopen in 5 stappen

  1. Butch zegt:

    Zero_IYAD ÙÃاÙÄ:˜§Ù„تح‚˜Â¯Ã™ÂŠÃ˜Â« لا يمسح أي شيء من معلوماتك سواء عبر الـKies أو عبر الهواء – من الهاتف – !! الأخ يلي تكلم عن شروحات فاهم الفكرة بشكل خاطيء , متأكد مليون بالمية من المعلومة و طبقت كليهما في التحدبثات السابقة .

  2. dulwichmumMay 26, 2007 Darling Numberonescummum,Oh dear? Have I demonstrated similar characteristics to Jordan once again? Well she did have the best selling book in the UK last year, so I shall take that as a compliment…Dear M&M,The journalist was such a super smashing chap. He even tried out the trampoline with Ana!Debio Darling,I love that shot too, looking out over the back garden. I shall continue to try to remain anonymous, James is insistant on maintaining our privacy.Thanks very much my super chums.

  3. As an AdWord advertizer I ask myself: If the searcher clicks a result after typing "hote",is that taken for the keyword? The consequence is, that I have to bid for some more keys to maintain good results, am I right? I can imagine, that Google likes this…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>